Образ толгской иконы божией матери. Толгская икона Божией Матери: в чем помогает чудотворный образ, молитва

Святой образ Богоматери знаменит своим загадочным появлением и чудотворным воздействием. Большинство православных христиан направляются к Толгской иконе за духовным и телесным исцелением.

Чудотворное влияние Толгской иконы Богородицы постоянно собирает подле себя огромное количество паломников, с разных уголков России. Народной памяти известны случая чудесного исцеления и явления благодатной помощи к страждущим и молящим. По преданию даже сам Иван Грозный, страдающий постоянными болями в ногах, уповал в молитвах к Толгской Божией Матери , прося об исцелении. Лишь горячие молитвенные просьбы поставили царя Руси на ноги, а образ Богоматери явил себя миру, как чудотворный.

История иконы

Икона Богоматери явила себя миру в 1314 году, попав в руки священнослужителя Прохора. В середине ночи, епископа разбудил яркий божественный свет, проникающий в его палатку с улицы. Отправившись утолить любопытство, Прохор узрел пылающие свечение, исходящее с неба. Чудо произошло на участке, где река Толга втекает в Волгу. Свет манил священнослужителя, приблизившись, увидел тот, как в воздухе витал образ Пречистой Девы с младенцем-спасителем на руках. Старец поспешил сообщить об увиденном своим попутчикам.

Спутники вместе с Прохором вернулись на чудесное место. Только вот огненного столба не было, на его месте мирно лежала икона. Епископ не мог поверить, утверждая, что именно такой лик, явивший себя на иконе, он и видел в воздухе несколько часов назад. Было принято решение о возведении храма в честь Богородицы. Церковь была построена ровно за один день, в строительстве помогали все местные жители. Вскоре на этом месте была выстроена монастырская лавра, а Толгская, или иначе называемая Толганская икона стала известна многочисленными исцелениями .

Где находится икона

Монастырь на реке Толга был подвергнут нападкам со стороны властей в 1926 году. Безверники осквернили храм Божий, разместив в священном месте колонию для малолетних преступников. Православные люди успели спасти божественный лик, спрятав его в Ярославском художественном музее.

Монастырство восстановили лишь в 2003 году, когда прошел период гонения вероисповедания. В этот же год чудотворный лик Божией Матери вернули обратно в обитель. Помимо основной иконы, которая на сегодняшний день хранится в Третьяковской галерее, существуют не менее известные списки в Высоко-Петровском Московском монастыре и Нежиинской Свято-Введенской женской обители города Нежин.

Описание Толганской иконы

Богородица изображена слегка наклонившей голову к младенцу Иисусу, который с выражением любви, почитания и незащищенности соприкасается с ликом Матери. Тип иконописи данного образа — «Умиление» , выражающий собой скорбь и некоторую схожесть с Владимирской иконой Богоматери .

На Толганской иконе чувствует сила духа, не сравнимая в эмоциональном плане ни с чем другим. Святость лика оказывает влияние даже на самого строгого и охладевшего к Богу человека. Живописный образ рук Богородицы и Богомладенца, выражен как лишенный слов диалог, таинство которого раскрывается лишь при долгом и глубокомысленном лицезрении. Правая кисть Девы Марии, обращена открытой ладонью к Сыну, который обнимает и охватывает шею Матери.

Икона отражает собой безграничную любовь Сына к Матери и ко всем людям, наполняющих Землю. Со времен чудесного появления лика Пречистой Девы, люди не перестают уповать в молитвах к Богородице , моля о мире, единстве и благословении Божьем.

В чем помогает Толгский образ Богородицы

Икона повсеместно известна своими чудодейственными явлениями, которые избавляют людей от гнета страданий. Богородице молятся для помощи в избавлении от душевных и телесных болезней. Но это далеко не все. Толганская Икона Божией Матери поможет:

  • в любых делах, требующем божественной поддержки и покровительства;
  • в моменты послабления веры. Богородица укрепит дух, придав силы, чтобы справится с безверьем;
  • в борьбе с тяжелыми недугами ваших близких и родных;
  • в защите дома и семьи . Заступничество Божией Матери укроет ваше личное благополучие незримой пеленой любви и сострадания;
  • в учении и следовании слова Божьего.

Иконе известны многочисленные молитвы об исцелении. Любые недуги истребляет чудотворный образ, вплоть до пьянства , смертельных болезней или слабоумия. На лике Богородице можно встретить не одну сотню медальонов, цепочек и крестиков — все это благодарение от людей, чьи просьбы были услышаны.

Молитва пред иконой Божией Матери

Молитв к Богородице — бесчисленное множество. Вы можете просить как для себя, так и для близких людей. Своими словами или установленными молитвами. Но каждую исповедь, следует начинать с конкретной молитвы, обращенной к тому или иному образу Божией Матери. Священный текст для прочтения подле Толганской иконы Богоматери следующий:

«Прими, Благословенная Приснодева Владычица Царствия Небесного, молельни наши. В слезах и страдании на заступничество Твое уповаем. Всякий из нас скверный раб Божий, без исключения. К лику Твоему с умилением припадаю, услышь молитвы мои и подай каждому, с верой просящим, прощения и исполнения просьб заветных. Облегчи скорбь скорбящим, а страждущим даруй исцеление. Обиженным помоги простить обидчиков, а забвенным — избавление от влияния дьявольского. Грешников, кающихся, прости, и гибнувших верни к жизни светлой, младенцев освободи от темноты и всяких страстей гнусных. Ты, Великая Господа, если все это возможно, умоли Сына Своего молитвами своими о нашем прощении. Не перестань молиться за души наши, почитающие Тебя и поклоняющихся лику Твоему. Во веки веков. Аминь.»

День почитания иконы приходиться на 28 августа и отмечается единожды. Усердие и крепкая вера помогут вам встать на путь искупления . Пречистая Дева окажет поддержку по силе веры вашей и не оставит в минуты грести и страдания каждую молящуюся душу. Молитвы пред образом Богородицы помогут окрепнуть духом, исцелиться от любых недугов и обрести мощное заступничество от деяний злых. Мы желаем вам мира в душе. Будьте счастливы и не забывайте нажимать на кнопки и

Икона Богородицы Толгская

История

Толг-ская ико-на Пре-свя-той Бо-го-ро-ди-цы яви-лась 8 ав-гу-ста 1314 го-да Ро-стов-ско-му свя-ти-те-лю Про-хо-ру (в схи-ме Три-фо-ну). Объ-ез-жая епар-хию, свя-ти-тель по-се-тил бе-ло-зер-ские пре-де-лы и от-пра-вил-ся от-ту-да вниз по ре-кам Шексне и Вол-ге к Яро-слав-лю. При на-ступ-ле-нии но-чи бы-ла сде-ла-на оста-нов-ка в 7 вер-стах от Яро-слав-ля, на пра-вом бе-ре-гу Вол-ги на-про-тив впа-де-ния в нее р. Тол-ги. В пол-ночь, ко-гда все спа-ли, свя-ти-тель проснул-ся и уви-дел яр-кий свет, оза-ряв-ший окрест-ность. Свет ис-хо-дил от ог-нен-но-го стол-па на дру-гом бе-ре-гу ре-ки, к ко-то-ро-му про-тя-нул-ся мост. Взяв жезл, свя-ти-тель пе-ре-шел на дру-гой бе-рег и, при-бли-зив-шись к ог-нен-но-му стол-пу, уви-дел в нем ико-ну Пре-свя-той Бо-го-ро-ди-цы, сто-яв-шую на воз-ду-хе. По-ра-жен-ный ви-де-ни-ем, свя-ти-тель дол-го мо-лил-ся и, ко-гда воз-вра-щал-ся об-рат-но, за-был взять свой жезл.

На дру-гой день, по-сле со-вер-ше-ния утре-ни, ко-гда свя-ти-тель Про-хор со-брал-ся про-дол-жить путь в лод-ке, на-ча-ли ис-кать его жезл, но не мог-ли ни-где най-ти. То-гда свя-ти-тель вспом-нил, что за-был свой жезл на дру-гом бе-ре-гу ре-ки, ку-да пе-ре-шел по чуд-но-му мо-сту. Он рас-ска-зал о яв-ле-нии и, по-слан-ные на тот бе-рег на лод-ке слу-ги вер-ну-лись с из-ве-сти-ем, что уви-де-ли в ле-су меж-ду де-ре-вья-ми ико-ну Ма-те-ри Бо-жи-ей, а ря-дом епи-скоп-ский жезл. Свя-ти-тель немед-лен-но пе-ре-пра-вил-ся вме-сте со все-ми людь-ми на тот бе-рег и узнал явив-шу-ю-ся ему ико-ну. По-сле го-ря-чей мо-лит-вы пе-ред ико-ной на том ме-сте рас-чи-сти-ли лес и за-ло-жи-ли цер-ковь. Как толь-ко об этом узна-ли жи-те-ли Яро-слав-ля, они при-бы-ли на ука-зан-ное ме-сто. К по-лу-дню цер-ковь уже по-стро-и-ли, а ве-че-ром свя-ти-тель освя-тил ее в честь Вве-де-ния во храм Пре-свя-той Бо-го-ро-ди-цы, пе-ре-нес ту-да ико-ну и уста-но-вил празд-но-ва-ние в день ее яв-ле-ния. Поз-же свя-ти-тель Про-хор устро-ил при этой церк-ви . Скон-чал-ся свя-ти-тель Про-хор 7 сен-тяб-ря 1328 го-да.

Молитвы

Тропарь Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Толгской»

Днесь све́тло сия́ет на То́лге/ о́бpаз Твой, Пpечи́стая Де́во Богоpо́дице,/ и, я́ко со́лнце незаходи́мое,/ всегда́ ве́pным подаде́ся,/ его́же ви́дев на возду́се,/ неви́димо А́нгелы, я́ко ники́м, деpжи́ма,/ пpеосвяще́нный епи́скоп гpа́да Росто́ва Тpи́фон/ тече́ ко явле́нному светя́щемуся столпу́ о́гненну,/ и по вода́м, я́ко по су́ху, пpе́йде,/ и моля́щеся Ти ве́pно о па́стве и о лю́дех./ И мы, к Тебе́ пpитека́юще, зове́м:/ Пpесвята́я Де́во Богоpо́дице,/ ве́pно Тя сла́вящих спаса́й,/ стpану́ на́шу, аpхиеpе́ев/ и вся Росси́йския наpо́ды от всех бед избавля́й // по вели́цей Твоей ми́лости.

Перевод: Сегодня ярко сияет на Толге образ Твой, Пречистая Дева Богородица, и, как незаходящее солнце, всегда является верующим, его же видя в небесах, невидимо поддерживаемым Ангелами, преосвященный епископ города Ростова Трифон пришел к явившемуся светящемуся огненному столпу и по воде, как по суше, прошел, молясь Тебе с верой о пастве и о всех людях. И мы, обращаясь к Тебе взываем: «Пресвятая Дева Богородица, с верой прославляющих тебя спасай, страну нашу, архиереев и всех русских людей от всех бед избавляй по великой Твоей милости».

Кондак Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Толгской»

Чу́дное и богоприя́тное светоно́снаго зра́ка Твоего́ явле́ние, Пречи́стая Де́во,/ с ве́рою взира́ющим быва́ет изве́стное ча́яние спасе́ния,/ столпо́м бо о́гненным явля́ющи предста́тельство,/ неусы́пное и те́плое за ны к Бо́гу возсыла́еши моле́ние,/ и́мже страну́ Росси́йскую от вся́ких бед изба́ви, мо́лимся,/ да ра́достными усты́ вопие́м Ти вси́:// ра́дуйся, Предводи́тельнице ве́чнаго блаже́нства.

Перевод: Удивительное и явление несущего свет образа Твоего, Пречистая Дева, с верой взирающим на него является несомненная надежда спасения, ибо огненным столпом Ты являешь защиту, неутомимое и горячее о нас к Богу воссылаешь моление, которым избавь страну Российскую от всяких бед, молимся, да радостными голосами взываем к Тебе все: «Радуйся, Предводительница вечного блаженства».

Ин кондак Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Толгской»

Стра́нное и богоприя́тное светоно́снаго зра́ка Твоего́ явле́ние,/ Пречи́стая Де́во,/ с ве́рою взира́ющим быва́ет изве́стное ча́яние спасе́ния,/ столпо́м бо о́гненным явля́ющи предста́тельство,/ неусы́пное и те́плое за ны к Бо́гу возсыла́еши моле́ние,/ и́мже от вся́ких бед изба́ви, мо́лимся,/ да ра́достными усты́ вопие́м Ти вси́:// ра́дуйся, Хода́таице ве́чнаго блаже́нства.

Перевод: Чудесное и Богодухновенное явление несущего свет образа Твоего, Пречистая Дева, с верой взирающим на него является несомненная надежда спасения, ибо огненным столпом Ты являешь защиту, неутомимое и горячее о нас к Богу воссылаешь моление, которым избавь нас от всяких бед, молимся, да радостными голосами взываем к Тебе все: «Радуйся, Ходатаица вечного блаженства».

Молитва Пресвятой Богородице пред иконой Ея «Толгской»

О, Пресвята́я Госпоже́, Де́во Богоро́дице, вы́шшая Херуви́мов и Серафи́мов и святе́йшая всех святы́х! Ты, Всеблага́я, на То́лге ико́ну Твою́ многоцеле́бную блаже́нному святи́телю Три́фону огневи́дно яви́ти благоволи́ла еси́, и е́ю мно́гая и неизрече́нная чудеса́ соде́лала еси́, и ны́не содева́еши, по Твоему́ неизрече́нному к нам милосе́рдию. Тебе́ пред пречи́стым о́бразом Твои́м припа́даем и мо́лимся, Преблагослове́нная ро́да на́шего Засту́пнице: в стра́нствии сем земне́м, многоско́рбнем и многомяте́жнем, не лиши́ нас Твоего́ заступле́ния и покро́ва держа́внаго. Спаси́ и защити́ нас, Влады́чице, от разжже́нных стрел лука́ваго врага́ спасе́ния на́шего. Укрепи́ немощну́ю во́лю на́шу к де́ланию за́поведей Христо́вых, умягчи́ окамене́лая сердца́ на́ша любо́вию к Бо́гу и бли́жним на́шим, да́руй нам сокруше́ние серде́чное и покая́ние и́стинное, да, очи́стившеся от скве́рны грехо́вныя, возмо́жем принести́ Творцу́ благоуго́дныя Ему́ плоды́ до́брых дел и сподо́битися ми́рныя христиа́нския кончи́ны и отве́та пра́ваго на стра́шнем и нелицеприя́тнем Суде́ Его́. Ей, Госпоже́ Всеми́лостивая! В час гро́зный сме́ртный наипа́че яви́ нам Твое́ многомо́щное заступле́ние, ускори́ тогда́ на по́мощь к нам, безпо́мощным, и держа́вною руко́ю Твое́ю исхити́ нас из вла́сти лю́таго мироде́ржца, и́бо вои́стину мно́го мо́жет моли́тва Твоя́ пред лице́м Го́спода, и ничто́же невозмо́жно хода́тайству Твоему́, а́ще то́кмо восхо́щеши. Те́мже, на святы́й о́браз Твой умиле́нно взира́юще и пред ним, я́ко живе́й Ти су́щей с на́ми, покланя́ющеся, с упова́нием благи́м са́ми себе́, и друг дру́га, и весь живо́т наш Тебе́ по Бо́зе моли́твенно предае́м и Тя велича́ем с ро́ждшимся от Тебе́ Спаси́телем на́шим, Го́сподом Иису́сом Христо́м, Ему́же, со Безнача́льным Его́ Отце́м и Пресвяты́м Ду́хом, подоба́ет вся́кая сла́ва, честь и поклоне́ние, ны́не и при́сно и во ве́ки веко́в. Ами́нь.

Каноны и Акафисты

Акафист Пресвятой Богородице перед иконой «Толгская»

Кондак 1

Взбранной Воеводе, Владычице нашей Богородице, осенившей страну Российскую огнезрачным Своея иконы на Толге явлением, похвальное возглашаем пение: Ты же, о Богомати, яко имущая державу непобедимую, от всяких бед избави нас, зовущих: Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Икос 1

Ангел земный и человек небесный, святитель Христов Трифон, свыше предъизбран бысть послужити святей иконе Твоей на Толге явлению, Владычице Преблагая: той бо, путь творя от Белоезера по реце Волге, в нощи столп огненный узре на брезе ея пустыннем и, достигнув места, Тобою избраннаго, виде святую икону Твою на воздусе стоящую и светом Небесным сияющую, к нейже молебно припадая, со слезами теплыми сице к Тебе возглашаше: Радуйся, свеще Богоприемная, темноту душ наших озаряющая; Радуйся, заре невечерняя, мглу грехов наших разгоняющая. Радуйся, чудно приявшая Христа Бога, яко угль горящий с Небеснаго Жертвенника; Радуйся, Купино Неопалимая, законоположником Моисеем предзримая. Радуйся, столпе огненный, Новаго Израиля путеводящий; Радуйся, облаче росоносный, зной страстей наших утоляющий. Радуйся, Предстательнице Всемогущая, тучи гнева Божия от глав наших отводящая; Радуйся, Заступнице Усердная, от погибели вечныя нас избавляющая. Радуйся, образ Твой честный в залог спасения нам даровавшая; Радуйся, огнезрачным явлением его на Толге страну Российскую благословившая. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 2

Видяще токи чудес и исцелений от святыя иконы Твоея, Пренепорочная Дево, недоумеем песнославити Тя по достоянию: кий бо язык человеческий возможет изрещи величия Твоя, о дивная Палато Владычня? Обаче, любовию Твоею побеждаеми, дерзаем проповедати чудеса Твоя, на Толге явленная, и хвалебно пети всех Творцу: Аллилуиа.

Икос 2

Разумев посещение Божие, чудный святитель со страхом слезно моляшеся пред огнезрачною Твоею иконою, Богомати Пречистая, и смотрением Божиим остави жезл свой святительский на оном брезе, идеже моляшеся: на утрие же спутницы святителя, ищуще жезла его, обретоша вместе с ним тамо Твою небоявленную икону, на земли среди древес стоящую: и тако всем явлен бысть залог Божия благодати, стране Российстей свыше дарованный благоволением Вседержителя, внушающаго нам хвалебно вопити к Тебе: Радуйся, девства цвете неувядаемый и благовонный; Радуйся, белоснежный крине, росою Святаго Духа напоенный. Радуйся, Мати Бога Вышняго, милосердием Твоим и нижних не оставляющая; Радуйся, Царице Небесе и земли, Ейже вся стихии покоряются. Радуйся, мосте Божественный, имже вернии благонадежно преходят моря житейскаго лютую пучину; Радуйся, Путеводительнице Благая, на стези спасительныя нас наставляющая. Радуйся, граде Царя Великаго, в нем же странники земныя убежище благотишное обретают; Радуйся, Пристанище тихое обуреваемых. Радуйся, стено ограждения роду христианскому; Радуйся, Покрове миру, ширший облака. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 3

Сила благодатная, иконе Твоей дарованная, Пресвятая Госпоже Богородице, созывает верных соборы песньми духовными славити Тя, Честнейшую Херувим и Славнейшую Серафим: ибо, рождши нетленно Единаго от Троицы, предстоиши ныне пред Престолом Триипостаснаго Божества, идеже Воинства Горния с трепетом вопиют: Аллилуиа.

Икос 3

Имея попечение о создании храма Божия и обители иноческия на месте явления чудныя иконы Твоея на Толге, Владычице Всемилостивая, святитель Трифон вкупе с насельники града Ярославля, со усердием многим обыденно храм Божий воздвигают и тако созидают новую обитель святую, в нейже немолчно воспеваются Тебе благохваления сицевая: Радуйся, страну Российскую в жребий достояния Себе избравшая; Радуйся, иконы Твоя чудотворныя, яко звезды в ней умножившая. Радуйся, сиянием чудес Твоих весну спасения нам возвещающая; Радуйся, теплотою милосердия Твоего оледенелая сердца наша согревающая. Радуйся, щедротами Твоими всяк возраст верных снабдевающая; Радуйся, младенцы милостивно окормляющая. Радуйся, старцы любвеобильно упокоивающая; Радуйся, вдовицы и сироты благосострадательно призревающая. Радуйся, кающихся грешников Споручнице Державная; Радуйся, истинных рабов Божиих Помощнице Всеизрядная. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 4

Буря скорбей Тобою утоляется и свирепыя страстей волны в тишину прелагаются, Преблагословенная Дево, ибо Тебе дадеся велия благодать всемирнаго заступления. Темже на святую икону Твою умиленно взирающе, в скорбех отраду, в недузех врачевство обильно от нея почерпаем и зовем гласы хвалебными на ней Изображенному вкупе с Тобою Сыну Твоему и Богу: Аллилуиа.

Икос 4

Слышавше ближнии и дальнии, яко чудес источник явися на Толге, святая и пречистая икона Твоя, Царице и Владычице всея твари, со усердием многим притекаху к целебному Твоему образу, приемля от него дары неисчетных Твоих щедрот. Темже и мы, недостойнии, стезею отцев наших шествующе, с верою и любовию припадаем к Твоей чудотворней иконе и Тебе от глубины сердечныя вопием: Радуйся, яко икона Твоя, Ангелами невидимо окружаемая, воздух освяти; Радуйся, яко икона Твоя, огнезрачне на Толге явившаяся, всю страну просвети. Радуйся, яко иконою Твоею человецы в недузех и скорбех помощь скорую обретают; Радуйся, яко светом иконы Твоея демоны прогоняются. Радуйся, яко икона Твоя граду Ярославлю и пределом его свыше в наследие спасительное даровася; Радуйся, яко иконою Твоею обитель Твоя на Толге светло красуется. Радуйся, яко пред Твоею иконою святители и людие благоговейно поклоняются; Радуйся, яко икону Твою все множество православно верующих боголепно чествует. Радуйся, богомудрых иноков Благая Помощнице во спасение; Радуйся, богопросвещенныя России крепкое заступление. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 5

Боготечная звезда, икона Твоя честная, Госпоже Богомати, страну нашу полунощную сиянием преславных чудес просвети, юже, яко дар Божественный, Россия восприемши, прославляет и воспевает Твоя щедроты: Ты же, Всещедрая и Всеблагая рода нашего Заступнице, озари и наша сердца светом благодатным, да возможем богоприятно пети Господу нашему серафимскую песнь: Аллилуиа.

Икос 5

Видевше чудо преславное, како внезапу от иконы Твоея святыя, Пречистая Дево, от десныя Твоея руки и от левыя ноги Тобою держимаго Богомладенца две струи мира благоухающаго и целебнаго истекоста, благоговейный игумен Герман с братиею ужаса и радости исполнишася и, помазуяся миром тем благодатным, Тебе сия радостныя приношаху глаголы: Радуйся, алавастре драгоценный, Христова благоухания исполненный; Радуйся, мирохранилище исцелений, никогдаже оскудевающее. Радуйся, величием чудес Твоих превосходящая разум человеческий; Радуйся, от доски сухия миро целебное пачеестественно изливающая. Радуйся, тем миром недуги многия врачующая; Радуйся, мира излиянием от иконы Твоея святыя милосердие Твое к нам показующая. Радуйся, души наша орошающая к плодоношению духовному; Радуйся, сердца наша увеселяющая Твоим Божественным о нас благопромышлением. Радуйся, стамно всезлатая, манну небесную хранящая; Радуйся, Скиние Живаго Бога. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 6

Проповедницы Богопросвещеннии, Апостоли Христовы, егда узреша в Лидде, на стене храма Твоего, нерукотворенно изобразившуюся икону Твою, со благоговением ей поклонишася, Богомати Пречистая, имже подражающе, и мы, смиреннии, колена наша пред дивным и многоцелебным образом Твоим, егоже на Толге огневидно явити благоволила еси, усердно преклоняем и с любовию воспеваем рождшемуся от Тебе Спасителю мира хвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 6

Возсия нам на Толге немерцающая заря великих чудес, икона Твоя Божественная, Богородице Дево, в нейже залог несомненный Божия благоволения и Твоего Небеснаго заступления стране Российстей ниспослася от щедродательныя руки Вседержителя Бога. Темже радующеся славословим Твое милосердие и песненно Тебе вопием: Радуйся, Хранительнице наша и Утверждение; Радуйся, Помощнице наша и Похвало. Радуйся, нищих и убогих изобильное богатство; Радуйся, не гнушающаяся самих презренных и отверженных. Радуйся, от рова погибельнаго исхищающая к Тебе взывающих грешников; Радуйся, от врат смертных возращающая опасно болящих. Радуйся, Богом дарованная отрада страждущих; Радуйся, скорое услышание верно Тебе молящихся. Радуйся, благодатное утешение всех скорбящих; Радуйся, несокрушимое защищение на Тя уповающих. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 7

Хотя Человеколюбец Христос явити велию любовь Свою к людем, искупленным Честною Его Кровию, Тебе, Матерь Свою Пренепорочную, в покров и защиту роду христианскому дарова; Ты бо воистинну сердобольная Мати являешися всем с верою и упованием прибегающим к Твоему теплому заступлению, егоже не лиши и нас, славящих пречестное имя Твое и поклоняющихся чудотворному образу Твоему, Сыну же Твоему зовущих: Аллилуиа.

Икос 7

Новое и предивное чудо яви всех чудес Творец и всея твари Владыка, егда во время пожара обители Твоея на Толге попущением Божиим сгоревшу внезапну и храму Твоему, икона Твоя святая неопалима и невредима в нем сохранися, ангельскима руками невидимо пронесенная из заключеннаго и огнем пылающаго храма, вне монастыря, в лесную дубраву, идеже на древе стоящая и светом сияющая обретена бысть Твоим благопромышлением, Пречистая и Преблагословенная Дево, слышащая от нас сия достодолжныя похвалы: Радуйся, сияющая благодатию и славою предивных чудес; Радуйся, облеченная в светлую одежду милостей и щедрот. Радуйся, силою Твоею Божественною силу естества огненнаго победившая; Радуйся, икону Твою честную несгораему в огни соделавшая. Радуйся, залогу Твоего к нам благоволения безвременно погибнути непопустившая; Радуйся, ангельскима рукама его из пламене исхитившая. Радуйся, свет тихий и радостный от многочудеснаго образа Твоего возсиявшая; Радуйся, скорбная сердца иноков обители Твоея обретением его возвеселившая. Радуйся, сетование их на ликование преложившая; Радуйся, лишение их щедродательно восполнившая. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 8

Странники мы и пришельцы в мире сем скоротечнем, путь творяще к Вечному Небесному Отечествию нашему, Тебе, благую Одигитрию, молим и просим, руководствуй нас стезею спасительною заповедей Христовых к светлому граду Иерусалиму Горнему и не попусти уклонитися в дебри греховныя, ведущия к темнице адской, да спасаеми помощию Твоею державною, сподобимся на земли живых пети Создателю нашему вечно хвалебную песнь: Аллилуиа.

Икос 8

Всем вся благая и спасительная даруеши от святыя чудотворныя иконы Твоея, Богомати Пречистая, юже яко сокровище многоценное зряще, со гласом радования и благодарения взываем Ти: Радуйся, скорбей и печалей благодатная Утолительнице; Радуйся, недугов душевных и телесных добрая Целебнице. Радуйся, утопающих скоропредстательная Избавительнице; Радуйся, путешествующих благонадежная Хранительнице. Радуйся, слепых Просвещение; Радуйся, хромых правохождение. Радуйся, немых ясноглаголание; Радуйся, прокаженных очищение. Радуйся, глухих благослышание; Радуйся, мертвецев оживление. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 9

Вся страна наша православная милостями Твоими, Богомати, облагодетельствованная, немолчно славит имя Твое и благоговейно почитает пречистаго лика Твоего изображение, имже дивная и преславная обыкла еси являти нам чудеса. Темже сынове российстии икону Твою в щит и ограждение от врагов видимых и невидимых присно имеют и помощию Твоею святою побеждающе супостаты, вопиют Царю Небесе и земли: Аллилуиа.

Икос 9

Ветийство наше песненное не довлеет ко изглаголанию всех чудес, Тобою, Владычице, явленных и присноявляемых нам от многоцелебныя иконы Твоея на Толге: но Ты, яко Благая и Милосердая Мати, не возгнушайся наших недовлеющих и недостойных похвал и милостиво преклонися к Тебе вопиющим: Радуйся, Обрадованная и Преблагословенная Дево; Радуйся, яко Господь с Тобою и Тобою с нами. Радуйся, едина избранная и добрая в женах; Радуйся, роду человеческому отверзшая вход в Царствие Горнее. Радуйся, возрастившая нам Плод спасения; Радуйся, Спаса рождшая душ наших. Радуйся, во объятиях Твоих державшая Вседержителя; Радуйся, на руку Твоею носившая всех Творца. Радуйся, млеком Твоим питавшая Питателя вселенныя; Радуйся, одушевленный храме Бога Слова. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 10

Спасительное и тихое пристанище от треволнений моря житейскаго видим святую обитель Твою на Толге, в нейже икона Твоя, Владычице, лучами чудес верныя просвещающи, всех руководствует на путь благочестия и спасения. Сего ради прославляем Твою благостыню, яко неотступно с нами иконою Твоею пребывавши, души и телеса наша ею благодатно врачуеши и выну ходатайствуеши за нас у Престола Пресвятыя Троицы, идеже лицы святых радостно возглашают: Аллилуиа.

Икос 10

Стена и покров граду Ярославлю дадеся святая икона Твоя от щедрот Человеколюбца Бога, Емуже в человеколюбии подражающи, Царице и Владычице наша Всемилостивая, множицею град сей от разорения ратнаго сохраняла еси и во время пагубнаго бездождия дождь изобилен ему даровала еси пришествием честнаго Твоего образа, имже и ныне нас милостивно посещаеши и благоутробно приемлеши пред ним возносимыя Тебе от сердца наши молитвы, с пением таковым: Радуйся, слезы горестныя отирающая от очес страждущих и печальных; Радуйся, скорбная сердца услаждающая Твоим благодатным участием. Радуйся, мертваго отрока воскресившая, к радости плакавших пред иконою Твоею родителей его; Радуйся, чете неплодных супругов чадородие даровавшая. Радуйся, девицу, злым духом одержимую, от мучения демонскаго свободившая; Радуйся, мужа, изсохшия нозе имевшаго, скоро исцелившая. Радуйся, в разбойники впадшаго и Тя на помощь призвавшаго от смерти горькия избавившая; Радуйся, иерея, глухотою болезновавшаго, ясно слышати устроившая. Радуйся, оскудение брашен в святей обители Твоей чудесно восполнившая; Радуйся, святотатца, достояние обители Твоея похитившаго, грозно наказавшая. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 11

Пение и моления наша смиренныя, пред святою и чудотворною Твоею иконою от любве теплыя Тебе возносимыя, не презри, Госпоже Всемилостивая, но благопослушлива буди к нам, поклоняющимся со благоговением и верою Твоему Божественному образу и просящим со слезами милостивнаго Твоего заступления, егоже сила воистинну превосходит всякое разумение и созывает Ангелов и человеков соборы вкупе хвалити Творца богокрасною песнию: Аллилуиа.

Икос 11

Светоподательную лампаду, елеем милости исполненную и преизливающуюся, созерцаем Тя очами веры, Богоизбранная Богоотроковице, и, кротким сиянием Твоим озаряеми, любовию же Твоею присно согреваеми, Тебе, Благой Заступнице нашей, иконою Твоею дивныя щедроты Твоя нам ниспосылающей, благодарственно и умиленно глаголем: Радуйся, во всяких нуждах и делах скорое вспоможение нам дарующая; Радуйся, в скорбех и печалех Небесную отраду в сердца наша проливающая. Радуйся, клирика обители Твоея от потопления воднаго избавившая; Радуйся, жену умершую к жизни возвратившая. Радуйся, бесных многажды исцелившая; Радуйся, изступленных умом смыслом здравым одарившая. Радуйся, очами болезновавших врачевавшая; Радуйся, слепца прозрети пред иконою Твоею сотворившая. Радуйся, хромаго и ничащаго прямо ходити устроившая; Радуйся, главою болезновавшему явлением Твоим во сне исцеление подавшая. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 12

Благодати Божия святое и непорочное жилище, Мати Господа Вышних Сил, облагодати наш помысл, благочестно воспевати Твоя чудеса, на Толге от честныя иконы Твоея явленная, и Твоим невечерним сиянием озари наша темныя души, приводящи их к свету Трисияннаго Божества, идеже радость и блаженство вечное уготовано праведным, поющим немолчную песнь Вседержителю: Аллилуиа.

Икос 12

Поем песнь хвалы и благодарения Тебе, Богорадованная Дево, проповедуем велегласно величие чудес Твоих и богатство милости Твоея, на нас и отечествии нашем явленных, и от глубины сердечныя приносим Ти со смирением и верою сия похвальныя дары: Радуйся, благая Мати всех любовию чтущих Тя и поклоняющихся честному образу Твоему; Радуйся, добрая Младопитательнице дев и безматерних сирот. Радуйся, мира христианскаго крепосте несокрушимая; Радуйся, державы Российския защищение необоримое. Радуйся, Святыя Православный Церкве многопетая славо; Радуйся, святителей и священников благодатное удобрение. Радуйся, иноком благоподвизающимся Ходатаице вечного радования; Радуйся, и в мире благочестно живущих не лишающая Твоего заступления. Радуйся, телеса наша врачующая от недугов многоразличных; Радуйся, души наша избавляющая от врагов невидимых. Радуйся, Радосте наша, иконою Твоею нас присно утешающая.

Кондак 13

О, Всепетая Мати, рождшая Радость Вечную — Господа нашего Иисуса Христа, земным и Небесным Спасителя! Приими благоутробно молебное пение наше, пред чудотворною иконою Твоею с верою и благоговением Тебе возносимое, и всесильными молитвами Твоими избави нас от временных бед и вечныя муки, сподоби же в благочестии и правоверии пожити зде, в земном житии, таможе, в будущем веце в радости райстей, со всеми святыми, вечно воспевати Создателю нашему: Аллилуиа.

(Этот кондак читается трижды, затем икос 1 и кондак 1)


Молитва первая

О, Пресвятая Госпоже, Дево Богородице, высшая Херувимов и Серафимов и Святейшая всех святых! Ты, Всеблагая, на Толге икону Твою многоцелебную блаженному святителю Трифону огневидно явити благоволила еси, и ею многая и неизреченная чудеса соделала еси и ныне содеваеши, по Твоему неизреченному к нам милосердию. Тебе пред пречистым образом Твоим, припадаем и молимся, Преблагословенная рода нашего Заступнице: в странствии сем земном, многоскорбном и многомятежном, не лиши нас Твоего заступления и покрова державнаго. Спаси и защити нас, Владычице, от разжженных стрел лукаваго врага спасения нашего. Укрепи немощную волю нашу к деланию заповедей Христовых, умягчи окаменелая сердца наша любовию к Богу и ближним нашим, даруй нам сокрушение сердечное и покаяние истинное, да очистившеся от скверны греховныя, возможем принести Творцу благоугодныя Ему плоды добрых дел, и сподобитися мирныя христианския кончины и ответа праваго на Страшнем и нелицеприятием Суде Его. Ей, Госпоже Всемилостивая! В час грозный, смертный наипаче яви нам Твое многомощное заступление, ускори тогда на помощь к нам, безпомощным, и державною рукою Твоею исхити нас из руки лютаго миродержца, ибо воистинну много может молитва Твоя пред лицем Господа и ничтоже невозможно ходатайству Твоему, аще токмо восхощеши. Темже на святый образ Твой умиленно взирающе и пред ним, яко живей Ти сущей с нами, поклоняющеся с упованием благим, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Тебе по Бозе молитвенно предаем и Тя величаем с рождшимся от Тебе Спасителем нашим, Господем Иисусом Христом, Емуже, со Безначальным Его Отцем и Пресвятым Духом подобает всякая слава, честь и поклонение, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва вторая

Приими, о, Всеблагословенная и Всемощная, Пречистая Госпоже Владычице, Богородице Дево, сия молитвы, со слезами Тебе ныне приносимыя от нас, недостойных рабов Твоих, к цельбоносному образу Твоему со умилением притекающих, яко Тебе Самей ту сущей, и слышащей моления наша, и подающей с верою просящим по коемуждо прошению исполнение. Скорбящим бо скорби облегчаеши, немощным здравие даруеши, разслабленных и недужных исцеляеши, от бесных бесы прогоняеши, обидимыя от обид избавляеши и гибнущия спасаеши, грешных кающихся прощаеши, прокаженных очищаеши, малых детей милуеши, от уз и темниц свобождаеши, и всякия многоразличныя страсти врачуеши Ты, Госпоже Владычице Богородице: вся бо суть возможна ходатайством Твоим к Сыну Твоему, Христу Богу нашему. О, Всепетая Мати, Пресвятая Богородице Дево Марие! Не престай молитися о нас, недостойных рабех Твоих, славящих Тя и почитающих, и поклоняющихся пречистому образу Твоему, и надежду имущих невозвратну и веру несумненну к Тебе, Приснодеве Преславней и Непорочней, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Канон Пресвятой Богородице пред иконой «Толгская»

Песнь 1

Ирмос: Воду прошед, яко сушу, и египетского зла избежав, израильтянин вопияше: Избавителю и Богу нашему поим.
Припев:
Ум мой, многими напастьми помраченный, просвети, Дево, Свет рождшая Божественный, волю, в добродетели унывающую, воспламени священною любовию, память, в славословии изнемогающую, укрепи, да пресветлое Твое на Толге явление воспою достойно, Чистая.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Храме Трисолнечнаго Света прекрасный, украси моя чувства, молюся, да, всеми чувствы целомудрен сый, честное Твое на Толге явление целомудренно воспою, Чистая.
Слава: К Твоей пресветлаго зрака иконе припадаю, окаянный: душу мою просвети, яви и тело нескверно и, от лютых мя недугов свободивши, покажи причастника наследия Небеснаго, Богоневестная.
И ныне: Якоже столпом огненным зарю Твоего зрака явила еси Богоносному святителю, тако и ныне светом благодати являеши верным Твое скорое предстательство и заступление. Призри убо на рабы, призывающие Тя и требующия Твоея помощи, Благодатная, даруй стране Российстей на враги державное одоление, виновна бо еси всех благих, вечную благость нам воплотившая, Небеси хвало и миру Помощнице.

Песнь 3

Ирмос: Небеснаго круга Верхотворче, Господи, и Церкве Зиждителю, Ты мене утверди в любви Твоей, желаний краю, верных утверждение, Едине Человеколюбче.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Низложи во мне налоги бесовския, гордость в добродетелех, лицемерие в святости, тщеславие во бдении, высокоумие в благоговении и неблагодарность в благодеяниих Сына Твоего, Едина Всепетая Дево.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Странна мя любочестия сотвори, молю Тя, Дево, и чужда любопытства о человеческих согрешениих, дерзость и излишнее на милость Сына Твоего упование отдали от мене, да достойны Сыну Твоему плоды принесу, едина Пречистая.
Слава: Начало и худость моего естества познавая, молю Тя, Дево, даждь ми презрение самолюбия, бегство человеческия хвалы, познание собственнаго греха и собственныя немощи, едина Богоблаженная.
И ныне: Краткий всех вещей и всего мира смертнаго конец и мучение будущее за суету деяний тщеславных помышляти сподоби мя, Дево, да, благодатию Сына Твоего к пути истиннаго покаяния наставлен, вечнаго избегну проклятия, Пренепорочная.

Господи, помилуй (трижды).
Седален, глас 4-й
Столп Твой огненный едину печать благодати Твоея сильнейшую мним, Всенепорочная, сею бо в соблюдение заповедей Сына Твоего и Бога печатаеши верных сердце прекрепко, да не враг, хулящий имя Твое, преодолев лестию, поработит ны, рабы Твоя, в погибель кромешнюю. Но поспешеством благости Твоея, с Твоим знамением покажемся имениты наследницы Царствия Нетленнаго, Пречистая Дево.
Слава, и ныне: Возбранное нам и дивное избавление даровася, образ Твой честный, Преблагословенная Госпоже Дево Богородице, к немуже мы взирающе, сице к Тебе зовем: радуйся, святителем благолепие; радуйся, прибежище наше, и упование, и спасение; радуйся, красото и славо обители Толгския и всея России прибежище и защищение; радуйся, Невесто Неневестная.

Песнь 4

Ирмос: Услышах, Господи, смотрения Твоего таинство, разумех дела Твоя и прославих Твое Божество.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Жестокосердием отягченнаго мя облегчи, немилосердием к требующим окамененную утробу мою умягчи, бурею сребролюбия объятаго мя утиши, Богоневестная Владычице.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Во уповании тленных и временных вещей не остави мя и пламень хищения неправеднаго, бездною милосердия Твоего покрывши, угаси во мне, Едина Приснодево.
Слава: Идолослужение в лихоимании и безбожность в заблуждении истиннаго благочестия и Православныя веры потреби от православных, Владычице, и вконец разори от единоверных, да единодушно восхвалим Тя, Едина Приснодево.
И ныне: Ум мой, молю Тя, благоустрой к познанию Единаго Сущаго Бога, к разсмотрению вечных благ, и щедролюбие даруй ми, якоже Тавифе, и благодатию Христовою украси мя, якоже Корнилия сотника, Едина Приснодево.

Песнь 5

Ирмос: Просвети нас повелении Твоими, Господи, и мышцею Твоею высокою Твой мир подаждь нам, Человеколюбче.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Огнь нечистоты и всякия скверны во мне разжизательный морем благости Твоея потопи, и мглу греховную разжени, и сердце мое радости исполни, Всенепорочная.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Срамословию безобразному не даждь во мне места, Владычице, селение соблазнов разори, храм мя чистоты и всякаго благочестия соделай, да чистыми усты величаю Тя выну, Всенепорочная.
Слава: Смерть, суд, геенну, Царствие Небесное в памяти моей углуби, Владычице; да, поне последняя сия в памяти содержа, налоги лютых беззаконий оставлю и по смерти моей получу Тобою Царство Небесное, ныне же величаю Тя присно, Едино души моея упование.
И ныне: Любовь сея жизни преизлишнюю и временнаго плотскаго покоя рачение отложи от мене, молю Тя, Чистая, да, суетнаго помышления избег, Тобою получу нетленное на Небеси богатство, Едино души моея упование.

Песнь 6

Ирмос: Молитву пролию ко Господу и Тому возвещу печали моя, яко зол душа моя исполнися и живот мой аду приближися, и молюся, яко Иона: от тли, Боже, возведи мя.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Радости, к преогорчению ближняго низвлекущия, чужда мя соделай, Пречудная Царице, о нестроениих искренняго без печали быти не допущай мене, Человеколюбивая Владычице, и врагов злодействия избави мя, прилежно молю Тя, Всенепорочная.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Зависти в помысле моем не даждь вкоренятися, рождшаяся от корене свята, Дево, и братоненавидения избави мя, Чистая, да не завистию диаволею, принесшею смерть в мир, помрачен быв, лишуся Божия благодати и жизни вечныя, Всенепорочная.
Слава: Равнодушие в бедах положи во мне, Всечистая, с радующимися в благополучии духовную радость, к сетующим в злоключении сожаление даруй ми, Пресвятая, и братолюбие по томужде естеству и по приобщению тояжде благодати Христовы, низпосли ми свыше, любве пучину рождшая Дево.
И ныне: Желание крайнее согрей во мне всякому по естеству и по имени Христову от души благотворити, Благая, да не како злоб лютых душа моя исполнится, и живот мой аду приближится, и предан буду без милости, яко не сотворивый милости, во тьму кромешнюю, Всенепорочная.

Господи, помилуй (трижды). Слава, и ныне:
Кондак, глас 8-й
Чудное и Богоприятное светоноснаго зрака Твоего явление, Пречистая Дево, с верою взирающим бывает известное чаяние спасения, столпом бо огненным являющи предстательство, неусыпное и теплое за ны к Богу возсылаеши моление, имже страну Российскую от всяких бед избави, молимся, да радостными усты вопием Ти вси: радуйся, Предводительнице вечнаго блаженства.
Икос
Лучезарная Твоего явления на Толге светлость дивно блистанием своим всех осиявает, Божиею бо в Тебе сущею благодатию ближайшая Богу бывши, всем познавшим Тя истинную Богородицу земнородным подаеши независтную исцеления радость, еюже вся земля Российская преизобильно обогатившися ныне, веселится непрестанно и вопиет Тебе с единоверными: радуйся, Предводительнице вечнаго блаженства.

Песнь 7

Ирмос: От Иудеи дошедше, отроцы в Вавилоне иногда верою Тройческою пламень пещный попраша, поюще: отцев Боже, благословен еси.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Веселие мирское пресецы и душетленное пристрастие умертви во мне, Дево, презрение временных, желание вечных благ и нетленную радость подаждь ми с поющими: отцев Боже, благословен еси.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Безчинное утешение и излишество, ум вредящее, душе скверну раждающее, отлучи от мене, Дево, и сподоби, телу здравие нуждное подавающи, житию же утешение довольное, предвкушением вечных благ наслаждатися купно с поющими: отцев Боже, благословен еси.
Слава: Грехом, смерть лютую раждающим, оскверних и окалях душу мою, но Ты, Пречистая Владычице, очисти мя от сего, и настави на Богоугодное житие, украси же воздержанием и благоговением, и даждь ми чистым сердцем пети: отцев Боже, благословен еси.
И ныне: Обнови мя, омраченнаго самолюбием, просвети светом зрака Твоего Владычице, и, похоти плотския укротивши во мне, сподоби мя Рождшемуся от Тебе непрестанно чистыми усты пети: отцев Боже, благословен еси.

Песнь 8

Ирмос: Царя Небеснаго, Егоже поют вои Ангельстии, хвалите и превозносите во вся веки.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Возмущение души моея утоли, Всенепорочная, от клеветы наветующих избави мя, вражду греховную во мне укроти и ненависть с памятозлобием отврати от мене, Дево, да прославляю Тя, Чистая, во веки.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Огнь ярости, во мне зело разжженный, росою благодати Твоея угаси, хулу, умножающую души моея озлобление, и всякий вид злобы, гнездящийся в сердце моем, искорени, Дево, да прославляю Тя, Чистая, во веки.
Слава: Образ благодати Божия напиши, Всечистая, в души моей и печатию милости Твоя укрепи и утверди мя, да, всех злоб избавлен, мирными усты прославляю Тя, Чистая, во веки.
И ныне: Кротости и незлобия Твоего не отыми от мене, Пренепорочная Дево, терпение ми даруй твердое во искушении, да, радуяся, прославляю Тя, Чистая, во веки.

Песнь 9

Ирмос: Воистинну Богородицу Тя исповедуем, спасеннии Тобою, Дево Чистая, с безплотными лики Тя величающе.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Скорби сердца моего отложи, уныние, презирающее благодати, отыми от мене и леность ко взысканию добродетели потреби огнем благодати Твоея, Чистая.
Пресвятая Богородице, спаси нас.
Малодушием унывающаго мя оживи, отчаянием падшаго возстави, лишением и нерадением добрых мертваго воскреси, Дево, Жизнь безсмертную рождшая.
Слава: Усердие во мне к Божией воли созижди благодатию Сына Твоего, ревность ко славе Божией воспламени в сердце моем, благоговение ко святыни Божией устрой и постоянство в благодеянии даруй ми, Дево, Предводительнице моего спасения.
И ныне: Любовь Небесныя сладости в недра души моея всади, попечение вечных благ свыше посли ми, умиление к покаянию и сокрушение к исправлению даждь ми, Дево, лучезарным сиянием чудесне явльшаяся.

В окружении реликтовой кедровой рощи сияют над волжскими водами купола Толгской Свято-Введенской обители. Промыслом Божиим стала она первым женским монастырем, открытым на территории России после многих десятилетий гонений и разорений. С января 1988 года здесь, немного выше Ярославля и на противоположном этому городу северном берегу великой русской реки, поселились первые сестры-инокини, чьим нарочитым служением стал уход за престарелыми и одинокими служителями Церкви. Со временем на Толгу были перенесены и честные мощи святителя Игнатия (Брянчанинова), тонкого религиозного мыслителя и психолога, в своих писаниях приблизившего многовековой аскетический опыт православного подвижничества к разумению современного человека. В своей земной жизни святитель Игнатий не был как-либо особо связан с Толгой: он скончался и был погребен в другой верхневолжской обители, Николо-Бабаевском монастыре, стоявшем на полпути от Ярославля до Костромы.

Исконной же святыней Толги в течение почти семи веков была чудотворная мироточивая икона Толгской Богоматери, в середине 1920-х забранная в Ярославский художественный музей. Некогда же крестные ходы с Толгской иконой совершались отсюда и в Ярославль, и в Ростов Великий с соседним ему Борисоглебом, и в Рыбинск, и в северные, с Вологдой граничащие уезды.

В 1314 году, когда Ярославлем владел князь Давид Федорович, здешний епископ Прохор (в схиме Трифон) возвращался из обители святого Кирилла Белозерского в свой кафедральный город. Путь, пролегавший сперва по Шексне, затем по Волге, был долгим и трудным, и, не добравшись всего семи верст до Ярославля, владыка и его спутники вынуждены были пристать для ночевки к правому возвышенному берегу. Утомленные путники давно уже спали, когда в шатер епископа вдруг просочился яркий свет. Владыка вышел наружу и увидел дивный огненный столп, поднявшийся на противоположном берегу, у устья речки Толги, где в те времена стоял дремучий бор. Отражение столпа в волжской воде образовало световую дорожку наподобие лунной. Пав на колени перед сим таинственным знамением, архипастырь перекрестился и, опираясь на свой святительский жезл, ступил на неземным светом принизанную воду и пошел по ней яко посуху. Перейдя же на другой берег, владыка увидел, что на вершине огненного столпа парит образ Пречистой с Предвечным Младенцем.

Со слезами умиления епископ начал молиться: «Владычице, Ты призираешь на детей Твоих и не забываешь достояния Твоего! Что воздадим, какие дары принесем Тебе?» Изнемогши же, вернулся тем же дивным огненным мостом в свой шатер и до утра заснул. Когда же настало время трогаться в путь, владыка понял, что забыл свой святительский посох на противоположном берегу. И тогда, поведав своим ничего не подозревавшим спутникам о ночном бдении, переправился с ними в заречный лес и узрел стоящую уже на земле икону с лежащим перед нею посохом. Убедившись, что все случившееся в полночь не было сонным видением, архипастырь пал перед явленным образом, а затем взял в руки топор и принялся рубить лес. И пока владыка со своими служителями не выстроили на месте явления Пречистой деревянный храм, в город они не возвращались. Прослышавшие о чуде ярославцы толпами устремлялись на Толгу, чтобы присоединиться к строителям, так что к полудню церковь была готова, а к вечеру освящена во имя Введения.

Прошло более полувека. Вокруг церкви давно уже образовался мужской монастырь, куда стекались благочестивые иноки и прослышавшие о чудесах от иконы богомольцы. 16 сентября 1392 года игумен Герман возгласил за утреней обычные слова из богослужебного чина: «Богородицу и Матерь Света в песнех возвеличим», и вдруг в тот самый миг из десницы Пречистой начало истекать миро, чье благоухание распространилось по всему собору. Когда же пораженные иноки начали служить молебен по случаю нового чуда, то при пении слов «Владычице, прими молитвы раб Твоих» миро появилось и на левой ножке Младенца. Богомольцы собирали его и разносили по окрестным городам и весям, и всюду толгское миро приносило исцеление больным и скорбным.

Однако вскоре деревянные постройки обители погибли в пламени пожара, не устоял от огня и соборный храм. Икону тогда сочли погибшей, и каково же было удивление иноков, когда они узрели невредимую чудотворную, стоящую в ветвях одного из монастырских кедров.

Вскоре обитель восстановили. В 1553 году царь Иван Васильевич Грозный проездом посетил Толгу и получил неожиданное исцеление от мучивших его болей в ногах. В знак благодарности государь выстроил в обители каменный собор.

Многими чудесами прославилась Толгская икона и в последующие времена; многие государи жертвовали на обустройство монастыря вослед за Грозным: Михаил Федорович, Феодор Алексеевич, Иоанн Алексеевич, Петр I, Анна Иоанновна, Павел Петрович. Совершая свою поездку по Волге, Екатерина II, отстояв молебен у чудотворной, гуляла в кедровой роще.

Старые путеводители по Волге упоминают о благочестивом обычае: всякий проплывавший по главной дороге России пассажирский пароход непременно делал остановку у монастырской пристани, чтобы путешественники смогли присутствовать на молебне у чудотворной.

Мужская обитель просуществовала на Толге до 1926 года. Вскоре в ее стены вселилась колония для малолетних преступников (находилась тут вплоть до 1987 года), а в середине 1930‑х неподалеку, у села Норское, силами ГУЛАГа началось было сооружение плотины. Поднятое ею водохранилище затопило бы многие города и села вверх по Волге, включая древний Углич. Однако вскоре от этого проекта отказались и перенесли строительство под Рыбинск, к устьям Шексны и Мологи; только название соседнего с Толгой поселка — Волгострой — напоминает о первоначальном замысле.

Чудотворная же была отдана в музей. По своему иконографическому типу она является «Елеусой» или «Умилением». Изображение Пречистой поясное, соприкасающийся с Ней ланитами Спаситель припал к левому плечу Своей Пречистой Матери, шуйцею же обнимает Ее за шею. По композиции Толгская во всем подобна палладиуму соседней Костромы — Федоровской Богородице — но только в зеркальном отражении. С давних пор с Толгской делались списки, особо чтимыми среди них были иконы в девичьей обители в Нежине, в Воскресенской церкви вологодского села Подкубенское, в Петропавловском монастыре Мценска и в местечке Иллуксте Курляндской губернии.

Тропарь, глас 4

Днесь светло сияет на Толге образ Твой, Пречистая Дево Богородице, и, яко солнце незаходимое, всегда верным подадеся, егоже видев на воздусе, невидимо Ангелы, яко никим, держима, преосвященный епископ града Ростова Трифон тече ко явленному светящемуся столпу огненну, и по водам, яко по суху, прейде, и моляшеся Ти верно о пастве и о людех. И мы, к Тебе притекающе, зовем: Пресвятая Дево Богородице, верно Тя славящих спасай, страну нашу, архиереев и вся российския народы от всех бед избавляй по велицей Твоей милости.

Молитва

О Пресвятая Госпоже, Дево Богородице, Вышшая Херувим и Серафим и Святейшая всех святых! Ты, Всеблагая, на Толге икону Твою многоцелебную блаженному святителю Трифону огневидно явити благоволила еси, и ею многая и неизреченная чудеса соделала еси и ныне содеваеши, по Твоему неизреченному к нам милосердию. Тебе, пред пречистым образом Твоим, припадаем и молимся, Преблагословенная рода нашего Заступнице: в странствии сем земном, многоскорбнем и многомятежнем, не лиши нас Твоего заступления и покрова державнаго. Спаси и защити нас, Владычице, от разжженных стрел лукаваго врага спасения нашего. Укрепи немощную волю нашу к деланию заповедей Христовых, умягчи окаменелая сердца наша любовию к Богу и ближним нашим, даруй нам сокрушение сердечное и покаяние истинное, да очистившеся от скверны греховныя, возможем принести Творцу благоугодныя Ему плоды добрых дел и сподобитися мирныя христианския кончины и ответа праваго на Страшнем и нелицеприятнем Суде Его. Ей, Госпоже Всемилостивая! В час грозный оный смертный наипаче яви нам Твое многомощное заступление, ускори тогда на помощь к нам безпомощным и державною рукою Твоею исхити нас из власти лютаго миродержца, ибо воистину много может молитва Твоя пред лицем Господа, и ничтоже невозможно ходатайству Твоему, аще токмо восхощеши. Темже на святый образ Твой умиленно взирающе и пред ним яко живей Ти сущей с нами покланяющеся, со упованием благим, сами себе и друг друга и всю жизнь нашу Тебе по Бозе молитвенно предаем и Тя величаем с рождшимся от Тебе Спасителем нашим, Господем Иисусом Христом, Емуже со Безначальным Его Отцем и Пресвятым Духом подобает всякая слава, честь и поклонение, ныне и присно и во веки веков. Аминь.


21 / 08 / 2005

****
ТОЛГСКАЯ ИКОНА БОГОМАТЕРИ ВОЗВРАЩЕНА ИЗ МУЗЕЯ В МОНАСТЫРЬ
Ярославль, 20 августа 2003 г.

Жизнь людей полна бед и их проявлением не редко становятся недуги, перерастающие в болезнь. Разом с медициной человек искренне ищет исцеления и подле икон. Одним из таких чудотворных ликов является и Толгская икона Божией Матери.

Богоматерь знала, что такое земные нужды, знала, какова она, жизнь людская. Она не могла оставить без защиты нуждающихся, поэтому Ее образ всегда воплощался в виде спасительницы. В православной церкви также существует день, когда отмечается праздник иконы Толгской Богоматери – это 21 августа.

История иконы

Эта история началась с похода епископа Прохора к славному городу Ярославль. Народ отметил 1314 год, на дворе жаркое лето достигало своего финального конца – август, именно тогда, по преданию странцев, ростовский епископ обходил порученные ему края Белозерских пределов, приняв решение спуститься по рекам Шексне и Волга, дабы достичь обозначенного города.

Он шел на протяжении целого дня и лишь наступление сумерок заставило Прохора остановиться за 7 верст до желаемого места – Ярославля. Ночь не сулила ничего хорошего, поэтому безопасней всего было переждать темное время суток на правом берегу реки Волга, где в нее втекала Толга.

Не зря в сказках большинство чудес происходит в полночь. Именно с приходом двенадцати часов место, где ночевал епископ осветило сильнейшее свечение, которое исходило из огня. Свет, доносясь с другого берега, озарил огненный мост, коего ранее не было. Вскоре он стал путем, по которому Прохор прошел к Деве Марии с Младенцем. Путник пал на колени, молясь до восхода солнца, а после обнаружил свой жезл около столба, извергаемого ночью огнем. Утром слуги нашли возле зарослей не только жезл, но и икону Пресвятой Богородицы.

На месте, где был отыскан Божий подарок, вскоре вырос Толгский монастырь, а все работники после стройки были бодры, исцелены силой Пресвятой.

Значение Толгской иконы

Толгская икона является одной из древнейших икон Божьей Матери, а древнейшая икона Богородицы Толгская даже получила отдельной название – Большая или Тронная, исходя из того, что Дева Мария изображена сидящей на троне. Младенец обнимает Мать за шею, стоя на левом колене. Такая поза носит не малое значение. Материнская любовь, нежность, которая витает вокруг них – дает надежду каждому, кто опустил руки, поникший и нуждается в поддержке.

В чем помогает Толгская икона Божией Матери

Исцеляющими силами известная Толгская икона Божией Матери, которая помогает больным. Ее светлый лик помогает обездоленным, избавляет верующих от алкогольной зависимости, наркомании, курения, способствует исцелению. Уже на протяжении семи веков Святая Дева своим чистым сердцем и верой сохраняет человеческие души от безбожия и болезней. Икона Толгской Богоматери защищает во время голода, поддерживает пары, желающие завести ребенка, а также благоприятствует и способствует вступлению в брак.

В истории даже известны случаи, когда мертвый ребенок оживал, а люди спасались от голода в 18 веке, когда была сильнейшая засуха – эти чудеса приписывают Толгской иконе.

Акафист и молитва иконе

Акафистом называется специальная форма текста для богослужения, особенностью которого является относительно молодая история. Они сформировались уже после главных храмовых богослужений, а потому служат для христиан в роли части домашней молитвы. Дома рекомендуется читать акафисты без спешки и суеты, вникая в произносимое и концентрируясь. Акафист Толгской иконе Божией Матери читается стоя и требует внимательности, не только по тексту, но и в мыслях.

Как правило, чудеса случаются не только от созерцания на образ Богоматери. Молитва Толгской иконе Божией Матери немаловажна. Она то и несет в себе большую часть той силы, коей обладает икона, поэтому молиться Толгской Богоматери нужно проговаривая искренне:

О Пресвятая Госпоже, Дево Богородице, выше Херувимов и Серафимов и святейшая всех святых! Ты, Всеблагая, на Толге икону Твою многоцелебную блаженному святителю Трифону огневидно явити благоволила еси, и ею многая и неизреченная чудеса соделала еси, и ныне содеваеши, по Твоему неизреченному к нам милосердию. Тебе пред пречистым образом Твоим припадаем и молимся, Преблагословенная рода нашего Заступнице: в странствии сем земном многоскорбнем и многомятежнем, не лиши нас Твоего заступления и покрова Божьего.

Спаси и защити нас, Владычице, от огненных стрел лукавого врага спасения нашего. Укрепи немощную волю нашу к деланию заповедей Христовых, умягчи окаменелая сердца наша любовию к Богу и ближним нашим, даруй нам сокрушение сердечное и покаяние истинное, да, очистившись от скверны греховной, возможем принести Творцу благоугодные Ему плоды добрых дел и сподобимся мирной христианской кончины и ответа правого на страшном и нелицеприятном Суде Его. Ей, Госпожа Всемилостивая!

В час грозный смертный наипаче яви нам Твое многомощное заступничество, поспеши тогда на помощь к нам, беспомощным, и державною рукою Твоею освободи нас от власти лютого миродержавца, ибо воистину много может молитва Твоя пред лицем Господа, и ничто не остановит ходатайство Твое, только восхищение. Также, на святый образ Твой умиленно взирая и пред ним, яко живей Ты сущей с нами, покланяющимися, с упованием благим сами себе, и друг друга, и весь живот наш Тебе по Богу молитвенно предаем и Тебя величаем с родившмся от Тебя Спасителем нашим, Господом Иисусом Христом, Ему же, со Безначальным Его Отцем и Пресвятым Духом, подобает всякая слава, честь и поклонение, ныне и присно и во веки веков. Аминь.

Явление Толгской иконы Божией Матери произошло в 1314 году во время княжения в Ярославле святого благоверного князя Давида Федоровича. Епископ Ростовский и Ярославский Прохор, в схиме Трифон, возвращался из Белозерских краев по Волге в свой кафедральный город. В семи верстах от Ярославля, в том месте, где в Волгу впадает река Толга, владыка и его спутники вынуждены были остановиться для ночевки. Глубокой ночью святитель увидел высокий огненный столп на другом берегу реки, где в те времена стоял дремучий бор, и ведущий к нему световой мост, образованный его отражением. Помолившись, епископ добрался по мосту до другого берега и увидел стоящую в столпе на недосягаемой высоте икону Богоматери с Предвечным Младенцем на руках. После усердной молитвы владыка таким же чудесным образом вернулся на место ночлега, забыв свой епископский жезл. Утром святитель обнаружил пропажу и вместе со своими спутниками вновь переправился на другой берег. Жезл был обнаружен рядом с чудотворной иконой, которая теперь стояла в лесу на земле между деревьями. В честь явленного образа владыка и его служители в тот же день выстроили на месте явления Богоматери деревянный храм. Им помогли и прослышавшие о чуде жители Ярославля, которые толпами устремлялись на Толгу, чтобы присоединиться к строителям, так что, как говорит предание, к полудню церковь была готова, а к вечеру освящена во имя Введения во храм Пресвятой Богородицы. Тогда же при церкви учредили и мужской монастырь, который впоследствии получил название Толгский.

Благодать, источаемая чудотворной иконой, собрала в обитель множество иноков, так что к концу XIV века это уже был монастырь общерусского значения.

В 1393 году совершилось чудо истечения мира от образа Богоматери. За утренним богослужением 16 сентября, когда священник возгласил за утреней: «Богородицу и Матерь Света в песнех возвеличим», из правой руки Богородицы истекло миро, наполнившее церковь благоуханием. Увидев чудо, братия начали совершать благодарственный молебен Богородице, и когда запели: «Владычице, приими молитвы раб Твоих», из левой ноги Богомладенца также истекло миро. Все болящие окрестных городов и сел, которые в те дни помазались этим миром, получили исцеление, и с того дня икона почитается мироточивою.

В первом же столетии произошли еще два поразительных чуда, связанных с Толгской иконой Божией Матери. Это воскресение усопшего четырехлетнего сына некоего боярина, который ожил во время своего отпевания в Толгском монастыре, и чудо спасения явленной иконы во время пожара, когда все деревянные постройки обители сгорели. Тогда икону обрели невредимой, стоящей в ветвях одного из монастырских кедров.

В 1553 году царь Иоанн Грозный посетил Толгу и получил чудесное исцеление от мучивших его болей в ногах («Пришедшу же тому великому монарху не о себе, но носиму на креслах»). В знак благодарности государь выстроил в обители каменный собор.

Многими чудесами прославилась Толгская икона и в последующие времена, например, когда спасла ярославские земли от долговременного бездождия. После крестного хода с иконой в ярославский Успенский собор, на землю пролился обильный плодотворный дождь, продолжавшийся в течение трех дней. В 1878 году составитель известного акафиста Толгской иконе Божией Матери А.Ф. Ковалевский, находившийся при смерти, был чудесно исцелен от присланного ему списка Толгской иконы.

Почитание чудотворного образа до революции способствовало возникновению благочестивого обычая, о котором можно прочесть в старых путеводителях по Волге: каждый проплывавший по главному водному пути России пассажирский пароход непременно делал остановку у монастырской пристани, чтобы путешественники имели возможность присутствовать на молебне у Толгской иконы Божией Матери.

В середине 1920-х годов, когда мужская обитель на Толге была закрыта, чудотворная икона вошла в собрание Ярославского художественного музея. В настоящее время прославленная святыня вновь пребывает на своем исконном историческом месте - в Введенском соборе Толгского женского монастыря.

Празднование иконе было установлено самим святителем Прохором 8/21 августа, в день явления ему чудотворного образа Пресвятой Богородицы.

Молитвы перед иконой Божьей Матери, именуемой "Толгская".

Молитва первая

О Пресвятая Госпоже, Дево Богородице, высшая Херувимов н Серафимов и Святейшая всех святых! Ты, Всеблагая, на Толге икону Твою многоцелебную блаженному святителю Трифону огневидно явити благоволила еси, и ею многая и неизреченная чудеса соделала еси и ныне содеваеши, по Твоему неизреченному к нам милосердию. Тебе пред пречистым образом Твоим, припадаем и молимся, Преблагословенная рода нашего Заступнице: в странствии сем земном, многоскорбном и многомятежном, не лиши нас Твоего заступления и покрова державнаго. Спаси и защити нас, Владычице, от разжженных стрел лукаваго врага спасения нашего. Укрепи немощную волю нашу к деланию заповедей Христовых, умягчи окаменелая сердца наша любовию к Богу и ближним нашим, даруй нам сокрушение сердечное и покаяние истинное, да очистившеся от скверны греховныя, возможем принести Творцу благоугодныя Ему плоды добрых дел, и сподобитися мирныя христианския кончины и ответа праваго на Страшнем и нелицеприятием Суде Его. Ей, Госпоже Всемилостивая! В час грозный, смертный наипаче яви нам Твое многомощное заступление, ускори тогда на помощь к нам, безпомощным, и державною рукою Твоею исхити нас из руки лютаго миродержца, ибо воистинну много может молитва Твоя пред лицем Господа и ничтоже невозможно ходатайству Твоему, аще токмо восхощеши. Темже на святый образ Твой умиленно взирающе и пред ним, яко живей Ти сущей с нами, поклоняющеся с упованием благим, сами себе, и друг друга, и весь живот наш Тебе по Бозе молитвенно предаем и Тя величаем с рождшимся от Тебе Спасителем нашим, Господем Иисусом Христом, Емуже, со Безначальным Его Отцем и Пресвятым Духом подобает всякая слава, честь и поклонение, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Молитва вторая

Приими, о Всеблагословенная и Всемощная, Пречистая Госпоже Владычице, Богородице Дево, сия молитвы, со слезами Тебе ныне приносимыя от нас, недостойных рабов Твоих, к цельбоносному образу Твоему со умилением притекающих, яко Тебе Самей ту сущей, и слышащей моления наша, и подающей с верою просящим по коемуждо прошению исполнение. Скорбящим бо скорби облегчаеши, немощным здравие даруеши, разслабленных и недужных исцеляеши, от бесных бесы прогоняеши, обидимыя от обид избавляеши и гибнущия спасаеши, грешных кающихся прощаеши, прокаженных очищаеши, малых детей милуеши, от уз и темниц свобождаеши, и всякия многоразличныя страсти врачуеши Ты, Госпоже Владычице Богородице: вся бо суть возможна ходатайством Твоим к Сыну Твоему, Христу Богу нашему. О Всепетая Мати, Пресвятая Богородице Дево Марие! Не престай молитися о нас, недостойных рабех Твоих, славящих Тя и почитающих, и поклоняющихся пречистому образу Твоему, и надежду имущих невозвратну и веру несумненну к Тебе, Приснодеве Преславней и Непорочней, ныне и присно, и во веки веков. Аминь.

Тропарь Божьей Матери перед Ея иконой, именуемой "Толгская".

Тропарь, глас 4

Днесь светло сияет на Толге образ Твой, Пречистая Дево Богородице, и, яко солнце незаходимое, всегда верным подадеся, Егоже видев на воздусе, невидимо Ангелы, яко никим, держима, преосвященный епископ града Ростова Трифон тече ко явленному светящемуся столпу огненну, и по водам, яко по суху, прейде, и моляшеся Ти верно о пастве и о людех. И мы, к Тебе притекающе, зовем: Пресвятая Дево Богородице, верно Тя славящих спасай, страну нашу, архиереев и вся Российския народы от всех бед избавляй по велицей Твоей милости.

Последние материалы раздела:

Что обозначают цифры в нумерологии Цифры что они означают
Что обозначают цифры в нумерологии Цифры что они означают

В основе всей системы нумерологии лежат однозначные цифры от 1 до 9, за исключением двухзначных чисел с особым значением. Поэтому, сделать все...

Храм святителя Николая на Трех Горах: история и интересные факты Святителя николая на трех горах
Храм святителя Николая на Трех Горах: история и интересные факты Святителя николая на трех горах

Эта многострадальная церковь каким-то удивительным образом расположилась между трех переулков: Нововоганьковским и двумя Трехгорными. Храм...

Дмитрий Волхов: как увидеть свое будущее в воде Как гадать на воде на любовь
Дмитрий Волхов: как увидеть свое будущее в воде Как гадать на воде на любовь

Гадание на свечах и воде относится к древним ритуалам. Не все знают, что вода это мощная и загадочная субстанция. Она способна впитывать...